Τι Είναι το DPF
Όλα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα πρέπει να έχουν ένα φίλτρο μικροσωματιδίων που κατακρατεί τα σωματίδια της αιθάλης. Αυτά τα σωματίδια είναι ό,τι απομένει μετά την καύση του πετρελαίου από τον κινητήρα.
Όταν αυτά τα σωματίδια απελευθερώνονται στο περιβάλλον προκαλούν μόλυνση, ρύπανση και προβλήματα υγείας στους ανθρώπους. Για αυτό το λόγο, από το 2009 και μετά, όλα τα αυτοκίνητα diesel που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να είναι εξοπλισμένα με ένα φίλτρο μικροσωματιδίων σύμφωνα με τη νομοθεσία ρύπων Euro 5.
Το φίλτρο μικροσωματιδίων πετρελαίου (Diesel Particulate Filter-DPF) σταματάει τα μικροσωματίδια και τα συλλέγει πριν μπορέσουν να βγουν από την εξάτμιση.
Πού τοποθετείται το φίλτρο DPF;
Το φίλτρο DPF τοποθετείται στην εξάτμιση του κινητήρα diesel και λειτουργεί βέλτιστα όταν ο κινητήρας αναπτύσσει υψηλές θερμοκρασίες.
Πώς λειτουργεί το φίλτρο DPF;
Το DPF λειτουργεί όταν το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει. Αρχίζει και φιλτράρει και παγιδεύει την αιθάλη πριν αυτή να βγει από την εξάτμιση. Μετά από αρκετή χρήση, είναι λογικό να γεμίσει σιγά-σιγά το φίλτρο DPF και κάποια στιγμή να βουλώσει. Όταν γεμίσει, δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά και «μπουκώνει». Όταν το αυτοκίνητο έχει πρόβλημα με το DPF:
- Ενεργοποιείται η λυχνία DPF στο ταμπλό του αυτοκινήτου.
- Ο κινητήρας δεν λειτουργεί σωστά.
- Ενεργοποιείται η λυχνία DPF στο ταμπλό του αυτοκινήτου.
- Ο κινητήρας δεν λειτουργεί σωστά.
Πώς αδειάζει το φίλτρο DPF; Με την αναγέννηση
Υπάρχει ένας φυσικός τρόπος να αδειάσει το φίλτρο DPF και αυτός είναι να κυκλοφορήσει το αυτοκίνητο σε ελεύθερο δρόμο, για παράδειγμα στην εθνική οδό, για μισή ώρα, με σχετικά υψηλή και σταθερή ταχύτητα.Με αυτόν τον τρόπο αναπτύσσονται υψηλές θερμοκρασίες στην εξάτμιση (κοντά στους 600 βαθμούς Κελσίου) οπότε και καίγεται η αιθάλη που έχει συσσωρευτεί στο φίλτρο. Αυτή η διαδικασία λέγεται αναγέννηση.
Η αναγέννηση γίνεται αυτόματα από το ίδιο το αυτοκίνητο όταν βρίσκεται στις σωστές συνθήκες.
Τι γίνεται αν η αναγέννηση δεν είναι δυνατή;
Δεν είναι πάντα εύκολο να πάμε το αυτοκίνητο στην εθνική οδό. Πολλές φορές κυκλοφορούμε τα αυτοκίνητά μας αποκλειστικά μέσα στην πόλη, όπου αναπτύσσουμε χαμηλές ταχύτητες και, συνεπώς, χαμηλές θερμοκρασίες στην εξάτμιση. Αυτό δυστυχώς δεν ευνοεί την φυσική αναγέννηση του φίλτρου.
Ευτυχώς, οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν υπολογίσει αυτή την παράμετρο. Συγκεκριμένα, έχουν προβλέψει να μπορεί το αυτοκίνητο να ψεκάσει παραπάνω πετρέλαιο όταν το φίλτρο DPF αρχίζει και γεμίζει. Το έξτρα πετρέλαιο βοηθάει να αυξηθεί η καύση και η θερμοκρασία στην εξάτμιση, έτσι ώστε να επιτευχθεί η αναγέννηση του φίλτρου.